Raptor familie-DNA komt samen in nieuwe Ranger Raptor

18/11/2022
  • De tweede generatie van de Ranger Raptor, die werd ontworpen om de woestijn te bedwingen en bergen te trotseren, legt de lat voor terreinprestaties hoger en belichaamt het slimmere, robuustere en capabelere karakter van elke Ranger van de nieuwe generatie.

  • Honderden schetsen, duizenden kilo’s klei en honderden liters verf. Bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s denken mensen vaak aan geavanceerde machines op enorme productielijnen, maar de eerste stap in het proces begint bij ambachtslieden. Het ontwerp van de Ranger Raptor is vertrokken van een lastenboek, dat de ruggengraat van het ontwerp vormt en de inspiratie en centrale kenmerken bevestigt.

    Zodra de creatieve opdracht vastligt, beginnen de ontwerpers te schetsen. “Dat gebeurt steeds met potlood en papier,” aldus Dave Dewitt, exterior design manager voor de Ranger Raptor. Nadat de honderden schetsen zijn goedgekeurd, maakt het digitale designteam er een virtuele versie van, enerzijds als een referentiedocument, maar ook als basis voor de volgende stap, de kleimodellen.

  • Nieuwe Ranger Raptor in Code Orange
  • Met meer dan 4.000 kilogram klei worden modellen op schaal 1/3 en vervolgens op ware grootte gebouwd. Zij worden eerst door machines gebeiteld alvorens meesterboetseerders er de laatste hand aan leggen. De designbazen van Ford keuren het kleidesign goed, waarna het wordt ‘bevroren’. Kleimodelleerders vervaardigen ook levensgrote modellen van stuurwielen, dashboards en zetels.

    Terwijl de kleimodelleerders aan het werk zijn, selecteert het team Kleuren & Materialen de stoffen, texturen en kleuren om de ‘look en feel’ van de nieuwe Ranger Raptor te benadrukken en tegelijk te beantwoorden aan het design-DNA van de wagen.

  • Nieuwe Ranger Raptor voor elk terrein
  • Klanten kunnen kiezen uit zeven koetswerkkleuren, waaronder het opvallende, unieke Code Orange of Conquer Grey, die de exclusiviteit en prestaties van de pick-up bevestigen. Voor nog meer visueel spektakel voorziet Ford sierstickers die de Raptor een racekarakter geven.

    Interieurontwerpers zorgen ervoor dat het interieur van de Raptor aanvoelt als een cockpit, maar tegelijk zo praktisch is als een pick-up interieur moet zijn. Terwijl de verschillende teams aan het interieur en exterieur werken, trekt het designteam de knappe look onderhuids door.

  • Het eindresultaat is een volledig nieuwe Ranger Raptor, die na vele inspanningen met de hand werd gebouwd door een team van creatief talent en vaklui.


  • Prestaties in een oogopslag

    De Ranger Raptor omhult zijn prestatiegerichte chassis met een gedurfd en agressief koetswerk dat de Ranger niet alleen naar een hoger niveau tilt, maar ook een en al Ford Performance schreeuwt en hem duidelijk linkt aan de rest van de Raptor-familie

  • Ranger Raptor optimale terreinprestatie
  • “Onze designopdracht voor de Ranger Raptor bestond erin om hem te ontwikkelen tot een toonbeeld van ‘vorm volgt functie’ en om de Ranger naar een hoger niveau te tillen,” aldus Max Tran, chief designer voor de Ranger Raptor.

    Het team kreeg ook de opdracht om het verhaal van de Ranger Raptor te vertellen via zijn ontwerp. “Eén blik moest volstaan om een duidelijk beeld te krijgen van de kracht, prestaties en capaciteiten van de Ranger Raptor, maar ook om te zien dat hij deel uitmaakt van de Ford Performance- en Raptor-families,” aldus Dewitt.

  • Raptor-voertuigen zijn het toppunt van terreinprestaties en hoewel elk model zijn eigen persoonlijkheid heeft, moeten ze allemaal designelementen uit de Raptor-familie bevatten. Voorbeelden daarvan zijn het opvallende ‘F-O-R-D’-opschrift, dat zich uitstrekt over het zwarte radiatorrooster met matrix-ledkoplampen, die beide flanken met elkaar verbinden, de duurzame stalen voor- en achterbumper, ontworpen met het oog op doorgedreven terreincapaciteiten, de uiterst sterke stalen bodemplaat, de functionele verluchtingsroosters in de motorkap en de flanken, en de brede spatborden.

    De Ranger Raptor bevat al deze elementen en onderscheidt zich nog meer van de standaard Ranger met een uitstulping in de motorkap, die geen twijfel laat bestaan over de kracht die eronder schuilt. Andere specifieke kenmerken zijn de dubbele uitlaatpijpen, die hoog gemonteerd werden om obstakels te vermijden, en de accenten in Precision Grey.


  • “Met ons design zorgden we ervoor dat de Ranger Raptor op zichzelf staat als een apart model, niet alleen naast de Ranger maar ook binnen de Raptor-familie,” aldus Dewitt. “Als je ze allemaal naast elkaar parkeert, zie je de dingen die ze anders maken, maar ook de elementen die ze met elkaar binden.”


  • Prestatiegericht interieur


    Volgens Nick Eterovic, Interior Design Manager voor de Ranger Raptor, moest het interieur van de pick-up klanten het nodige vertrouwen geven om de uitzonderlijke prestatiecapaciteiten van de auto te benutten: “Ons designteam moest een uitstekend interieur afleveren met de functionaliteit van een uiterst performante terreinpick-up en het comfort en gebruiksgemak van een moderne sportwagen,” aldus Eterovic. Het interieur van de Ranger Raptor oogt daarom even expressief als het koetswerk, met talloze accenten in Ford Performance Code Orange.

  • Ranger Raptor met uitgesproken cockpitgevoel
  • De bovenzijde van het instrumentenbord en de deuren is bekleed met Terra Suede, dat zacht aanvoelt en toch robuust en gemakkelijk te reinigen is, met een matte afwerking om verblinding te verminderen en het hoogwaardige, prestatiegerichte gevoel van het interieur te versterken.

    De Ford Performance-zetels, die uniek zijn voor de volledig nieuwe Ranger Raptor, putten hun inspiratie uit de zetels van een straaljager, met zijkussens die heel wat grip bieden en die werden ontworpen om de inzittenden ongeacht het terrein op hun plaats te houden.

  • De zetelmaterialen werden ontwikkeld om zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk te zijn, met een nieuw ontwikkelde ‘supermatte’ zetelbekleding, geaccentueerd met suède. Aangezien elke Ranger Raptor een dubbele cabine heeft, werden de achterzetels ontworpen om evenveel grip en steun te bieden als de zetels voorin.

  • Eigenaars krijgen een uitgesproken cockpitgevoel dankzij het nieuw ontworpen stuur in hoogwaardig leder met een dikke velg, duimsteunen, een oranje markering bovenaan de velg en magnesium schakelhendels om manueel te schakelen.

  • Nieuwe Ranger Raptor aanraakscherm
  • Met de ‘My Mode’-knop, een bijzonderheid voor de Ranger Raptor, kunnen bestuurders de modi Normal, Sport en Baja2 selecteren voor de stuurinrichting, de ophanging en de uitlaat. Die laatste omvat ook een stille modus om 's morgens vroeg te vertrekken.

    Om het hele interieur samen te brengen voorzag Ford de Raptor van een nieuw en configureerbaar, digitaal 12,4"-instrumentenbord, met specifieke animaties die passen bij het prestatiegerichte karakter van de pick-up. Dat digitale instrumentenbord wordt bovendien aangevuld door een 12" groot aanraakscherm in portretstijl, met het nieuwste SYNC 4A-infotainmentsysteem van Ford.3


  • “De gloednieuwe Ranger Raptor voelt binnenin even gedurfd en expressief als aan de buitenkant. Van het digitale instrumentenbord en de met een vinger te personaliserenophangings-, uitlaat- en stuurmodi tot de uitgesproken steunen van de zetels, de specifieketerreinweergaven op het aanraakscherm en de accenten in Code Orange: de Ranger Raptor werd ontworpen om buiten de lijntjes te kleuren,” aldus Eterovic.


  • Vierduizend kilogram klei, honderden schetsen en duizenden uren werk gingen naar het ontwerp van de nieuwe Ranger Raptor. Elk detail werd met de hand vervaardigd om vorm en functie te verenigen en zo de emotionele band tussen klanten en hun Raptor te versterken. Neem een kijkje achter de schermen van het proces om de krachtigste Ranger Raptor te creëren die Ford ooit naar Europa heeft gebracht.1



# # #

1 Ford Ranger Raptor 292 pk 3,0-liter twin-turbo V6 EcoBoost benzine met 10-traps automatische versnellingsbak gehomologeerd CO2-uitstoot 315 g/km WLTP en gehomologeerd brandstofverbruik 13,8 l/100 km WLTP.

De opgegeven WLTP-brandstof-/energieverbruiken, CO2-emissies en elektrische actieradius zijn bepaald volgens de technische eisen en specificaties van de Europese verordeningen (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151, zoals laatstelijk gewijzigd. De toegepaste standaardtestprocedures maken een vergelijking mogelijk tussen verschillende voertuigtypen en verschillende fabrikanten.

2 Hulpsystemen voor de bestuurder zijn aanvullend en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig onder controle te houden. Het vervangt veilig rijden niet. Zie de gebruikershandleiding voor details en beperkingen.

3 Rijd niet terwijl u afgeleid bent of handapparatuur gebruikt. Gebruik waar mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies kunnen worden geblokkeerd als de auto in de versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.


Nieuws

Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws